14. Infrastructuur, verkeer en vervoer


Foto: Commissievergadering Gemeenteraad. Vrij voor gebruik
Foto: Commissievergadering Gemeenteraad. Vrij voor gebruik

Verkeersveiligheid, verkeer en vervoer.

ONS Noordoostpolder zet zich in voor een veiliger, duurzamer en aantrekkelijker wegennet door slimme infrastruc-tuur, verbeteringen en verkeersveiligheidmaat-re gelen. Dit vraagt om investeringen en een strategische aanpak om mobiliteit te verbeteren en de leefomgeving te versterken.



Kernpunten en maatregelen:

Verbetering van infrastructuur en wegdek – Gebruik hoogwaardig, duurzaam asfalt en zichtbare belijning, vooral in gebieden met weinig verlichting, om slijtage en veiligheid te optimaliseren.

Verkeersmaatregelen – Waar nodig verkeersdrempels op buitenwegen, om sluipverkeer via erftoegangswegen te voorkomen. Snelheidsbeperkingen van 60 km/u op gemeentelijke wegen en 80 km/u op provinciale wegen. Bevorderen van shared-space ruimten.
(concept voor de inrichting van de openbare ruimte waarbij traditionele verkeersborden, lijnen en fysieke scheidingen zoveel mogelijk worden weggelaten.)

Onderzoek parkeergarage Emmeloord – Onderzoek naar de haalbaarheid van een parkeergarage (onbetaald parkeren) in het centrum van Emmeloord om verkeersdrukte en parkeerproblemen te verminderen.

Groene elementen integreren – Behoud het open landschap. Stimuleer een groene(re) entree door bomen en struiken te planten langs hoofdwegen en dorpsentrees. Creëer bloemrijke bermen langs fiets- en wandelpaden om biodiversiteit te stimuleren.

Verkeersveiligheid verhogen – Leg drempels en chicanes in woonkernen en drukke gebieden aan en verbeter veilige oversteekplaatsen met verlichting en gekleurde bestrating.

Uitbreiding van fietspaden – Stimuleer veilige, gescheiden fietspaden en verbeter bewegwijzering voor toeristen en recreanten.

Veiligheid beginnende schoolfietser - Merk 6-jarige schoolfietsers als (nieuwe) deelnemer in het verkeer aan, die een veiligheidsrisico lopen. Stimuleer hen vanaf de start om een fietshelm te dragen om zodoende gedragsverandering te ondergaan en het dragen van een helm te normaliseren. Mede ter voorkoming van onder andere hersenbeschadigingen bij het vallen. ONS wil het gebruik van de fietshelm bij schoolkinderen stimuleren door deelsubsidie ter beschikking te stellen.

Duurzame oplossingen – Gebruik energiezuinige ledverlichting en integreer slimme technologie zoals sensoren voor dynamische verkeerslichten en digitale borden met real-time verkeersinformatie.

Mobiliteitsvoorzieningen voor dorpen – Faciliteer mobiele voorzieningen zoals tandarts, drogist, huisarts en consultatiebureau en verbeter openbaar vervoersopties.

Beoordeling van locaties voor treinstation – Een treinstation in Emmeloord als verbinding tussen Groningen-Amsterdam is een welkome ontwikkeling. ONS stelt randvoorwaarden bij een nieuw station: Voorkeur van ligging station is buiten het stadscentrum en vormt geen risico op het ontstaan van 'no-go' zones (naar model Kampen-Zuid).

Gemeentelijke cofinanciering niet uitsluiten daar waar het versterking voor de Noordoostpolder oplevert. ONS verlangt veiligheidsgaranties bij ontwikkelingen, zoals de Lelylijn. Indien het Rijk negatief besluit over de aanleg Lelylijn dan inzetten op sneldienst Lelystad-Emmeloord-Groningen.

Kunst en esthetiek – ONS bepleit om de inrichting van rotonde te realiseren met 'groen' en 'kunst'. Bijvoorbeeld door samen met lokale kunstenaars verenigd in een commissie rotondes en toegangswegen aantrekkelijker en herkenbaar te maken. Pas een goed beleid "Kunst in de Openbare Ruimte" toe.

Als de Lelylijn reëel in beeld komt

Met de mogelijke komst van de Lelylijn worden 5.000-10.000 extra woningen in de Noordoostpolder verwacht. Dit vereist een goed doordachte Ruimtelijke Ontwikkelingsvisie waarin duurzaamheid, sociale woningbouw en koopwoningen in balans worden ontwikkeld, zonder fragmentarische wildgroei. Ook zonder de komst van de Lelylijn vraagt deze wijze van invulling (woningbouw) extra aandacht. Bij uitstel van de Lelylijn moet er een goed en gedegen alternatief geboden worden. En zeker voor de komende 25 jaar. Investeren in een snelbusverbinding Lelystad-Heerenveen- (Drachten)-Groningen is onontbeerlijk. Investering hierin is belangrijk om o.a. jonge mensen in de Noordoostpolder te laten wonen.

Kernpunten en maatregelen:

Vraaggerichte en energie neutrale woningbouw – Bouw afgestemd op behoefte en waar mogelijk energieneutraal.

Behoud stedenbouwkundige structuur – Nieuwbouw binnen bestaande kernen moet de oorspronkelijke planstructuur respecteren en kwalitatief groen behouden.

Delftse School architectuur – Handhaven van het bouwen volgens het 'DNA' van de Noordoostpolder bij nieuwe ontwikkelingen.

Leefbaarheid en identiteit waarborgen – Bescherming van oude dorpskernen met oog voor wooncarrière en aanwas van inwoners.

Vroegtijdige burgerparticipatie – Inspraak en communicatie als randvoorwaarde voor ruimtelijke ordening bij de inrichting van een wijk (denk aan speeltuintjes, groen).

Aanpak van illegale bewoning – Samenwerking met Mercatus, gemeente en politie om inwoning, postadressen en huisjesmelkers tegen te gaan.

Levensloopbestendige woningen – Ouderen ondersteunen bij aanpassing van hun woning of het realiseren van toegankelijke nieuwbouw.