Manifest ONS
Introductie
"Iedereen zei dat het niet kon. Toen kwam er iemand die daarvan niet op de hoogte was en die deed het." Epictetus[1]
De Nederlandse burger wil graag gewonnen worden voor een duidelijke visie op de toekomst en deel hebben aan de realisatie hiervan. Als alle ontwikkelingen en veranderingen het volk als het ware overkomt en men er geen invloed op kan uitoefenen, zal er een gevoel van machteloosheid en onverschilligheid ontstaan: ''Ze doen toch maar waar ze zin in hebben''. Men is dan sterk geneigd zich naar binnen te keren en uitsluitend te richten op het privé domein, waarbinnen men meent nog wél enige invloed te kunnen uitoefenen. Dit proces bevordert ook een vlucht in materialisme en nihilisme.
Door de eeuwen heen is telkens gebleken dat de positie van de overheid gedragen moet worden door het volk. Dat geldt ook voor ons huidige politieke bestel met haar constitutionele monarchie, dat niet alleen bestaat "bij de gratie Gods", maar ook bij de gratie van het volk.
De echte kwesties betreffende het leven van alle dag kwamen op de politieke agenda te staan.
De roep om een nieuwe charismatische leider klinkt hier en daar. Politieke partijen zoeken naarstig naar de man of de vrouw die daaraan voldoet en bij de volgende verkiezingen hun partij naar zetelwinst kan loodsen. Daarbij gaat men voorbij aan het feit dat veel kiezers zich niet meer herkennen in de politiek van de huidige partijen. Een aantal punten zijn Fortuyn is overgenomen, maar terugblikkend op de verkiezingsstrijd van 2002 vloeit dat beslist niet voort uit de eigen politieke ideologie en drijfveren. Hoewel sommige zaken op de agenda zijn gezet laat de slagvaardigheid van de partijen te wensen over. Bij de grote partijen worden wel pogingen gedaan om partijhervormingen door te voeren, maar zodra posities en macht van partijgenoten in het geding zijn schrikt men uiteindelijk terug. De overheid is ten gunste van zichzelf uitgegroeid tot een log apparaat met een overvloed aan moeizame regels en procedures. De effectiviteit van de overheid blijkt bepaald niet recht evenredig met haar omvang.
WIE OF WAT IS NEDERLAND ER WAAR GAAT HET HEEN?
Volgens ONS heeft de huidige toestand in het land alles te maken met het spanningsveld tussen de verschillende vrijheden en met de begrenzing van kerk en staat. Sinds de Franse revolutie zijn de begrippen ''vrijheid, gelijkheid en broederschap'' het devies in de moderne westerse wereld. Van de "broederschap" is, mede door de ontkerkelijking en toenemend individualisme, in tegenstelling tot "vrijheid, gelijkheid" steeds minder overgebleven.
Zo blijkt dat de vrijheid om de Nederlandse taal niet te spreken, tot vervreemding leidt en averechts werkt op de verbroedering. Taal is immers de basis voor wat mensen samenbindt. Ook blijkt de vrijheid om de eigen afwijkende cultuur in Nederland onvervalst voort te kunnen zetten en daarvoor 'respect' te eisen, de desintegratie van de samenleving in de hand te werken. Deze ontwikkeling is niet tijdig een halt toe geroepen, door het individualisme en een opgelegde en verwrongen vorm van tolerantie. De rechterlijke macht heeft hieraan bovendien een eigen bijdrage geleverd door normen en waarden van andere culturen in ogenschouw te nemen bij de bepaling van de strafmaat (zoals bij eerwraak). Het resultaat is dat in de laatste decennia door de ongebreidelde vrijheid in ongebondenheid en het gelijk stellen van normen en waarden uit andere culturen, de Nederlandse identiteit ernstig is geërodeerd.
In dit besef wil ONS streven naar:
- Een Nederland met strikte scheiding van kerk en staat, met godsdienstvrijheid, respect voor en erkenning van het belang en de vormende werking van religieuze beleving die in zijn maatschappelijke uitingen niet strijdig is met de grondbeginselen van onze samenleving zoals neergelegd in de grondwet en onze in de afgelopen eeuwen gevormde joods-christelijk-humanistische cultuur;
- Een Nederland gebaseerd op waarden en normen voortvloeiend uit onze gevestigde cultuur, onder strikte handhaving van deze waarden en normen als basis van cultuurbehoud en bevordering van de saamhorigheid in de samenleving. Waarden en normen zoals een hoge moraal, medemenselijkheid, zelfbeperking, zelfopoffering, verantwoordelijkheidsgevoel, plichtsbesef en integriteit worden in alle geledingen van de samenleving bevorderd. Aldus ontstaat een inhoudsvolle en dus bevredigende levensstijl voor een ieder. Aangezien de Nederlandse jeugd een beslissende rol speelt bij behoud van cultuur en het herstel van saamhorigheid, is het noodzakelijk ervoor zorg te dragen dat alle jongeren gelijkelijk de kans krijgen én benutten om zich te ontwikkelen tot een volwaardig lid van de Nederlandse gemeenschap, ongeacht de maatschappelijke achtergrond of herkomst, maar met inachtneming van gezamenlijk gedragen uitgangspunten en verplichtingen. Jongeren moeten worden opgevoed in het besef dat er meer is dan alleen maar materiële en emotionele behoeftebevrediging, opdat zij gemotiveerd raken om onze gemeenschap te continueren.
- Een Nederland dat in samenwerking met de westerse gemeenschap de democratische staatsvorm en de veiligheid van haar burgers met alle middelen, die haar ten dienste staan, veilig stelt tegen welke externe of interne bedreiging dan ook.
- Een Nederland dat sociaal en liberaal is, zonder vrijheid in ongebondenheid. Een land dus dat maximale ontplooiingskansen biedt aan elk individu in een uitdagende omgeving, op weg naar een innovatief en zorgvuldig samengesteld perspectief. Daarbij treedt de zorgzame overheid zoveel als mogelijk terug uit het maatschappelijk domein en legt maximale verantwoordelijkheid bij het individu en daarop afgestemde maatschappelijke organisaties. Dit voorkomt tevens het inefficiënt en ongecontroleerd omgaan met geld van de belastingbetaler en andere vormen van machtsmisbruik bij de staat. Tevens schept het ruimere mogelijkheden voor de burger om zelf invulling aan zijn leven te geven. Aan de andere kant dient te overheid mensen die niet (meer) kunnen participeren in de maatschappij te beschermen en zorg te dragen voor een menswaardig bestaan voor allen die hier legaal verblijven.
- Een Nederland met een overheid die zich bewust is van haar dienende taak, waarbij de volksvertegenwoordigers en gezagsdragers hun verantwoordelijkheid jegens de samenleving en de individuele burger hogere prioriteit geven dan hun politieke carrière.
- Een Nederland dat een volwaardig en verantwoordelijkheid nemend lid is van de internationale gemeenschap. Een land dat lid is van Verenigde Naties, NAVO en Europese Unie, maar steeds voor ogen heeft dat ons lidmaatschap niet alleen plichten maar ook rechten verschaft. Rechten die ons bijvoorbeeld kritisch doen opstellen tegenover de lage graad van democratisering en goed bestuur bij het merendeel van de VN-leden. Bij het functioneren in die gemeenschap zal Nederland nooit concessies doen die ten koste gaan van het welzijn in Nederland. Wij zullen nooit Nederlandse uitgangspunten en belangen verkwanselen.
Kortom, een Nederland waar een samenhangende, alle Nederlandse burgers omvattende samenleving ontstaat en waarin een herkenbare Nederlandse identiteit wordt gewaarborgd. Dit met het oog op het saamhorig ontwikkelen van nieuwe structuren en leefstijlen in een hernieuwd perspectief biedende broederschap, zodat een hoopvolle en uitdagende toekomst ontstaat in Onze Nieuwe Samenleving: ONS!
[1] Epictetus, evenals Seneca en Marcus Aurelius, verkondigde de leer van het Stoïcisme, een hoogstaande leer, die invloed heeft gehad op het vroege Christendom en die tot in de eerste en tweede eeuw na Christus bloeide. De Stoïcijn streeft naar een goede verstandhouding met zijn medemens, in wie ook de Logos leeft en hij verwerpt alle geweld tegen mens, dier en natuur. Hij voelt zich wereldburger (kosmopolitès) en verheven boven alle grenzen van ras, geslacht, nationaliteit, stand of geaardheid.