Burgemeester neemt "fatbike motie" serieus.

Emmeloord, 15 oktober 2025 | Er kwam in de gemeenteraadsvergadering aan het einde nog een belangrijke motie van ONS aan de orde. Alles op alles te zetten om fatbike verkeer in de winkelstraten van Emmeloord te verbieden. De ONS, VVD en fractie Van Wegen waren medeindiener van de motie om de APV (Algemeen Plaatselijke Verordening aan te scherpen). Doel: het voorkomen van ongelukken met fatbikes in de winkelstraten van Emmeloord door deze definitief te weren. Juridisch ligt dat moeilijk, maar de Burgemeester nam de oproep van de indienende partijen serieus en gaat op zoek naar goede en stevige maatregelen.
Aanleiding en urgentie
De afgelopen periode is er een
toename geconstateerd van jongeren die met fatbikes met hoge snelheid door
winkelpromenade (van AH tot 't Voorhuys) rijden. Deze voertuigen, vaak
uitgerust met krachtige elektrische ondersteuning en brede banden, worden niet
alleen gebruikt als vervoermiddel, maar ook als middel tot vertoon en
groepsvorming. Dit leidt tot gevaarlijke situaties voor voetgangers, winkeliers
en bezoekers van het centrumgebied. Er zijn meldingen van bijna-aanrijdingen,
intimidatie en overlast, met name tijdens piekuren en op marktdagen.
Doel van de maatregel
Het doel van deze APV-wijziging is
het waarborgen van de veiligheid en leefbaarheid in winkelgebieden.
Winkelpromenades zijn primair bedoeld voor voetgangers. Verbodsborden helpen
blijkbaar bij deze jongeren niet. Het gebruik van fatbikes in deze zones is
niet verenigbaar met de aard en functie van deze openbare ruimte. Door een
expliciet verbod op het gebruik van fatbikes in aangewezen winkelgebieden op te
nemen in de APV, wordt duidelijkheid gecreëerd voor inwoners, bezoekers en
handhavers.
Motie
De motie werd in de Commissievergadering van oktober op haar juridische aspecten nog kritisch benaderd en is daarop aangepast. Dat aspect is nu aan het college om daar invulling aan te geven.
Onderwerp: Aanpakken fatbike overlast in winkelstraten Emmeloord
De
raad van de gemeente Noordoostpolder, in vergadering bijeen op 15 september
2025, gehoord de beraadslagingen betreffende de perspectiefnota | raadsvoorstel
No. 25.0000908-1
(beleidsmatig perspectief, leefbaarheid
en wonen, art. 3.2.8)
Constaterende dat:
- het winkelgebied in Emmeloord een veilige voetgangerszone moet zijn, maar jongeren op e-bikes (fatbikes) met hoge snelheid de veiligheid in gevaar brengen en overlast veroorzaken;
- Hiertoe bestaande regels onvoldoende tegen helpen,
Overwegende dat
- de gemeente via de APV voertuigen in voetgangersgebieden kan reguleren;
- het waarborgen van de veiligheid voor inwoners en ondernemers prioriteit heeft;
- effectieve handhaving hiervoor een essentieel middel is.
Verzoekt het college
- Zo snel mogelijk effectiever op te treden tegen fatbike overlast in de winkelgebieden van Emmeloord, in het bijzonder de Lange Nering;
- Hiertoe in kaart brengen welke instrumenten (APV/Wetgeving) reeds beschikbaar zijn en welke instrumenten toegevoegd(APV) zouden kunnen worden. Denk hierbij aan een eventuele wijziging van de APV naast het terstond in beslag nemen van fatbikes bij overtredingen of meer inzet van handhaving.
- De commissie BFE hierover te informeren in december 2025.
en gaat over tot de orde van de dag.
Berichtgeving krant De Noordoostpolder
1. Juridische grondslag
- Artikel 149 Gemeentewet: bevoegdheid tot het vaststellen van verordeningen ter handhaving van de openbare orde
- Artikel 125 Gemeentewet: bevoegdheid tot het treffen van maatregelen bij overtreding van gemeentelijke regelgeving
- Artikel 5:30 Algemene wet bestuursrecht: regeling omtrent inbeslagname van zaken
2. Financiële consequenties
De kosten voor opslag en afhandeling van inbeslaggenomen e-bikes(fatbikes) worden verhaald op de eigenaar bij teruggave. Indien voertuigen niet worden opgeëist binnen de gestelde termijn, vervallen deze aan de gemeente en kunnen worden verkocht of vernietigd. De verwachte kosten zijn beperkt en worden gedekt binnen de bestaande handhavingsbudgetten.
3. Wettelijke basis
Wegenverkeerswet (WVW) en Europese regelgeving bepalen of een voertuig als fiets of motorrijtuig wordt gezien.
Een fatbike
is juridisch een e-bike als:
- Er alleen trapondersteuning is tot max. 25 km/u.
- De motor max. 250 watt levert.
- Er geen gashendel is die zelfstandig aandrijft.
Voldoet een fatbike niet aan deze eisen? Dan wordt hij beschouwd als bromfiets zonder typegoedkeuring wat strafbaar is.
Gevolgen bij overtreding
- Boete,
inbeslagname, en zelfs een strafblad zijn mogelijk.
- Bij een ongeluk met een illegale fatbike is de bestuurder niet verzekerd en
kan aansprakelijkheid persoonlijk worden verhaald.