Besluit Campus Emmeloord....Duivelse keuze en  dilemma!

15-10-2025
Beeld van de nieuwe Campus
Beeld van de nieuwe Campus

Emmeloord, 14 oktober 2025 | Het moge voor u maar duidelijk zijn. Het 'knetterde' even in de fractiekamer van ONS Noordoostpolder. Waarom...?  Welnu.... de raad moest beslissen om even 60 miljoen uit te geven voor een nieuwe scholencampus aan de Espelerlaan. Aan:  "....een open einde...."?

Dus was het voor de ONS fractie een belangrijk besluit. Ook voor het voortgezet onderwijs in Emmeloord gisteravond was het een belangrijke dag. Niet eerder in de geschiedenis van de gemeente werd zo'n hoog bedrag aan één project uitgegeven. De nieuwe campus voor voortgezet onderwijs moet verrijzen op een perceel langs de Peppellaan en de Espelerlaan, waar nu al het Emelwerda College en het Vakcollege staan. Hier zijn twee grote, grotendeels nieuwe gebouwen gepland, waar in totaal zeven scholen en zo'n 2800 leerlingen een plek krijgen.

Waarom bezorgde dit besluit voor een splijtzwam binnen de ONS fractie?

1    We moeten nieuwbouw plegen, óók voor de leerlingen uit de gemeenten om ons heen, Urk,  Zwartewaterland en Fryske Marren (Lemmer e.o.). De ONS fractie vond dat die gemeenten naar rato van leerlingenaantal op de nieuwe Campus een bijdrage moeten doen aan de nieuwbouw. Waarom zouden immers de inwoners van Noordoostpolder die uitbreiding (~10-15%) voor hen moeten betalen?

2   Het is (nog) onduidelijk wat de uiteindelijke rekening gaat worden. De raad heeft nu besloten dat het kader vaststaat op 60 miljoen (inc. 10% risicomarge). Dat is waarmee het College de "uitvraag" kan doen waarop bedrijven kunnen inschrijven. Berthoo Lammers van ONS heeft aangegeven dat bij vele projecten de Rekenkamer vernietigend heeft geoordeeld naar de Raad over haar kaderstellende rol! (Zie verderop in dit artikel)
We kunnen ons dus niet permitteren nogmaals onze rol niet adequaat in te vullen. 

3   Ook over de kosten van de gehele infrastructuur (ontsluiting wegennet) is nog geen enkel zicht. ~ 3000 leerlingen moeten straks over de Espelerlaan naar de Campus. De ontsluiting met eventuele rotondes of een "achteruitgang" naar het Emmeloorderbos gaat miljoenen kosten. Hierover is nog geen enkele zicht.

4   Wat gebeurt er als de bouwondernemer inschrijft op dit project en de laagste bieding voor dit project is 70 miljoen wordt....?  Gaan we dan als raad weer de beurs trekken...? Hoezo kaderstellend...?

5   Dat er wat moet gebeuren met de sterk verouderde gebouwen zoals het Zuyderzeecollege is evident, maar we hebben als raad onvoldoende exacte invulling gekregen over het alternatief, nml. renovatie van de beide schoollokaties.

En nu...wat heeft ONS gestemd? De kanttekeningen van de fractie nadat de debatten hadden plaatsgevonden en er even geschorst werd zodat fracties kort de input van het college konden evalueren om tot een standpuntbepaling te komen alvorens een besluit te nemen.

  1. De fractie van ONS heeft verdeeld gestemd over het voorstel. Een deel van de fractie is van mening dat er nog ruimte is voor bijstelling, aangezien er momenteel slechts sprake is van een voorlopig ontwerp en nog geen definitief ontwerp. Dat klopt, maar het brengt wel risico's met zich mee. Zodra we deze fase ingaan, bevinden we ons al in een financiële fuik. Hoeveel sturing is er dan nog mogelijk?

  2. Daarnaast werd aangevoerd dat de verwachte kosten voor infrastructuur niet mogen worden meegerekend bij de bouw van de Campus. Ook hierover kun je verschillend denken. Hoewel deze kosten formeel losstaan van de nieuwbouw en nog moeten worden vastgesteld, zijn ze wel een indirect gevolg van het project. Als raad zullen we daar straks ook rekening mee moeten houden. Raadslid Berthoo Lammers stelde dat deze kosten eigenlijk al inzichtelijk hadden moeten zijn bij de beoordeling van het project.

  3. Berthoo Lammers was het enige ONS-fractielid dat tegenstemde. Hij vindt dat we lessen moeten trekken uit eerdere conclusies van de rapporten van de Rekenkamer. Zijn uitgangspunt is dat we duidelijke kaders moeten stellen bij het inzetten van gemeenschapsgeld en dat we onzekerheden zoveel mogelijk moeten beperken. Weliswaar is het gestelde kader € 60.000.000,=, maar daarover heeft Lammers zijn twijfels m.b.t. de haalbaarheid van de nieuwbouw.

  4. De ONS fractie is niet tegen de komst van een nieuwe Campus. De huidige schoolgebouwen zijn sterk verouderd en volgens het College zou renovatie circa 80 miljoen euro kosten. Dat maakt renovatie als alternatief grotendeels onhaalbaar.

  5. De raad heeft het financiële kader voor de nieuwbouw van de Campus voorlopig vastgesteld op 60 miljoen euro. Of de aanbesteding daadwerkelijk daarvoor kan plaatsvinden is nog onzeker, maar zal blijken. Dat wordt namelijk pas duidelijk zodra het definitieve ontwerp gereed is, waarvoor nog een investering van 600.000 euro nodig is.

  6. Tot slot zijn er zorgen over de financiële bijdrage van het Emelwerda College aan de nieuwbouw. Om die reden heeft de volledige ONS-fractie vóór het amendement van CU/SGP gestemd. Dit belangrijke amendement stelt als randvoorwaarde dat er eerst zekerheid moet zijn over die bijdrage. 

  7. Een ander punt wat binnen de fractie leefde was de zwaarte van de term "leerfabriek" die alom gebruikte wordt.  ~ 2800 leerlingen is geen sinecure. De identiteit van de diverse scholen binnen de Campus wordt, (zie ontwerp)  bewaard door "eigen" op- en ingangen. De enige gemeenschappelijke ruimte is de mediatheek (zie bouwplannen). Het merendeel van de fractie ziet de omvang van de campus daardoor niet als een probleem. Echter, Berthoo Lammers beroept zijn standpunt op de visie op grootschalig onderwijs vermeld in diverse onderzoeksrapporten van het Ministerie van Onderwijs, Kunst en Wetenschappen, die hier verschillend over berichten. Ook op dit punt was er verschil van visie binnen de fractie. Blijft de identiteit van de leerling gewaarborgd en is de menselijke maat voldoende aanwezig?

    Al met al heeft de fractie na een goede interne discussie besloten verdeeld te stemmen (zie onderstaand kader). 3 stemmen voor de Campus en 1 stem tegen.


Verbazing

De fractie was tijdens de behandeling verbaasd over het gegeven dat pas op 7 oktober jl. er een brief van de raad van bestuur van het Emelwerda college naar de raad werd gestuurd waarin vermeld werd dat hun investering en bijdrage de financiële positie van het Emelwerda College ernstig ondermijnd en ver buiten de financiële draagkracht gaat. 

Voor de ONS fractie is dit een zorgelijke en onacceptabele start. Ondanks dat het college aangaf naar een oplossing te zoeken. Het college wist dit al in juni jl., maar heeft verzaakt dit krachtig aan de raad mede te delen.  Er is dus een risico dat de gemeente extra moet financieren.  Een amendement van de CU/SGP moet deze onrust wegnemen. 

Ook was de ONS fractie van mening dat de vertraging van 3,8 miljoen door 'steggelende en over elkaar heen buitelende schoolbesturen' volledig moet worden vergoed danwel ten laste komt van deze besturen. Zij zijn immers verantwoordelijk zijn voor de vertragingskosten. En dat betreft niet een deel.... de beoogde 1,8 miljoen aangeboden compensatie. 

REACTIE ONS NOORDOOSTPOLDER RAADSVOORSTEL CAMPUS

Lees onderstaand het betoog van ONS (Berthoo Lammers) inzake Campus besluit.

Berthoo Lammers
Berthoo Lammers

Kritische beoordeling bouw scholencampus Noordoostpolder (ca. 2.800 leerlingen)

Aan: Gemeenteraad Noordoostpolder / College
Van: ONS Noordoostpolder
Onderwerp: Herziening standpunt grootschalige scholencampus (€60 miljoen )

Voorzitter,

Vanavond bespreken we de grootste investering ooit , de Campus!
Oorspronkelijk hebben wij als raad ingestemd met een scholencampus op basis van kostenraming van €28 miljoen. Later werd dit bijgesteld naar €34 miljoen en inmiddels wordt €60 miljoen gevraagd. En…..er is nog geen steen de grond in.

De Campus is niet alleen bedoeld voor leerlingen uit de gehele Noordoostpolder, maar ook voor omliggende gemeenten (Urk, Sûd-West Fryslan en Zwartewaterland). ONS Noordoostpolder heeft aanvankelijk positief gestemd op basis van veronderstellingen over efficiëntie en kwaliteitsverbetering. Nu er meer detail bekend wordt, hebben wij onze bedenkingen, met name over de financiele risico's.

Instemmen als Raad met "..Taakstellende opdracht…", nml. niet meer dan 54 miljoen met 6 miljoen risicogeld+, is ook in het verleden bij grote projecten een probleem gebleken. Kijk naar de Poldertoren, het Zwembad en de gewezen Centrumplannen. Telkenmale vinden overschrijdingen plaats die de burger betaald. Telkenmale waarschuwt de Rekenkamer om goede financiele kaders mee te geven. Rapport 'Grote Projecten' is daar een voorbeeld van. Kaders stellen, dat is onze taak.
De ONS fractie wil niet nogmaals de fuik van "overschrijding" inzwemmen.

Voorzitter,

We plaatsen derhalve kritische kanttekeningen. Ik som ze even op.

1. Kostenstijging en risico's van financiële overschrijding

• De bouwkosten zijn meer dan verdubbeld van €28M → €60M. Dit roept vragen op over de raming, budgetbeheer en risicoposten (De nog niet geindiceerde infrastructuur qua omvang, effecten en kosten, toekomstige inrichting, duurzame voorzieningen, toekomstige techniek).

• Extra structurele kosten: personeel, onderhoud, energie, schoonmaak, veiligheidsvoorzieningen etc. Deze posten groeien vaak harder dan begroot bij grootschalige, complexe gebouwen.

  • De jaarcijfers van het Emelwerdacollege geven geen positief financieel beeld, maar zijn voor dit project ronduit zorgelijk. Een ieder kan aanvoelen dat de eigen bijdrage van 7 miljoen niet haalbaar zal zijn en zij hebben daartoe een leningsverzoek bij de gemeente gedaan. ( nu er een reserve is van ruim 1 miljoen.)

• Vermoedelijke de meerkosten voor infrastructuur: Toename vervoer, versterking ontsluiting, extra parkeerruimte, verkeersveiligheid zijn onduidelijk.


2. Financiering en bijdrage van omliggende gemeenten

• Gezien het schaalgebied overstijgt de campus de grenzen van de Noordoostpolder en vinden wij het redelijk dat gemeente Urk, Fryske Marren en Zwartewaterland - naar rato van leerlingenaantal - meebetalen — zowel in aanlegkosten als in structurele kosten- over dat deel wat de burgers van Noordoostpolder netto meebetalen. We dienen daartoe een motie in.

• Zonder een duidelijke, juridische of bestuurlijke afspraak hierover bestaat het risico dat de Noordoostpolder disproportioneel opdraait voor de lasten, terwijl de baten — via leerlingen, werkgelegenheid, sociale infrastructuur — breder verdeeld zijn.

3. Grootschaligheid en onderwijskwaliteit: wetenschappelijk bewijs

• Uit onderzoek "De menselijkheid van de maat – Effecten van schaalgrootte in het voortgezet onderwijs" (Regioplan) blijkt dat grote scholen (meer dan 750 leerlingen) een negatief effect kunnen hebben op de leerprestaties via afnemende persoonlijke betrokkenheid van docenten bij individuele leerlingen. Docenten kennen de leerlingen minder goed, signaleren minder snel problemen. [1]

• Volgens Hans Luyten (Universiteit Twente) is de invloed van schoolgrootte op leerprestaties en sociale cohesie beperkt, maar negatieve effecten wel aantoonbaar voor betrokkenheid van leerlingen, participatie van ouders en sociale cohesie. Grotere scholen zijn goedkoper per leerling, maar de maatschappelijke kosten van verzwakte binding kunnen groot zijn. 

• Leerlingenervaringen rapporteren: op grotere scholen ervaren onderbouwleerlingen vaak dat de anonimiteit groter is, het contact met docenten en medeleerlingen minder persoonlijk. Veiliger en overzichtelijker wordt vaak ingevuld bij kleinere scholen. 

4. Risico's voor schoolwelbevinden, sociale samenhang, identiteit en de menselijke maat

• Een campus met ~2.800 leerlingen is groot; de kans op het verdwijnen van "de menselijke maat" is aanzienlijk.

• Voor jongere leerlingen (onderbouw, brugklas) kan een grote, complexe campus structuur intimiderend zijn, wat gevolgen kan hebben voor veiligheid, welbevinden en motivatie.

  • Wij geloven dat kleinschaligheid binnen grootschaligheid essentieel is: leerhuizen, mentorteams, overzichtelijke structuren en herkenbare schoolidentiteit

• Identiteit en schoolcultuur: verschillende scholen of niveaus (vmbo, havo, vwo) op één campus kunnen verschillen in pedagogische stijl en sfeer ondervinden (positief in sommige gevallen, maar ook mogelijk spanningen of overlapproblemen. .

Conclusie & aanbevelingen

ONS Noordoostpolder is niet tegen een moderne onderwijsvoorziening — integendeel.
Wij steunen het principe van samenwerking, maar niet de huidige vorm en omvang zonder duidelijke voorwaarden.

Er moeten duidelijke kaders en voorwaarden worden gesteld aan:

1. Financiële transparantie: duidelijke opgave van alle kosten (aanleg, structureel, onderhoud, vervoer etc.), inclusief scenario's bij overschrijdingen.

2. Gelijke bijdrage door alle betrokken gemeenten: Urk,  Fryske Marren  en Zwartewaterland, moeten financieel bijdragen, in verhouding tot de leerlingenaantallen uit die gemeentes over het netto deel wat de burgers van Noordoostpolder bijdragen.

3. De besturen, verantwoordelijk voor de 3,8 miljoen euro kostende vertraging dienen het volledige bedrag op tafel te leggen. Geen 0,6 (Emelwerda en 1,2 Zuyderzeecollege). 

[1] De menselijkheid van de maat – Effecten van schaalgrootte in het voortgezet onderwijs (Regioplan) conclusies blz 59

CONCLUSIES REKENKAMERRAPPORTEN

ONS: Hieronder vind je een overzicht van relevante rekenkamerrapporten in de gemeente Noordoostpolder met hun conclusies over financiële kaderstelling bij grote projecten:

Rapport: Grip op Grote Projecten (2017)

Conclusie:

  • De raad heeft onvoldoende grip op grote projecten door gebrekkige financiële kaders en onduidelijke besluitvorming.
  • Aanbeveling: Stel duidelijke financiële kaders vooraf en bewaak deze actief tijdens de uitvoering.

Rapport: Voorzien in Vastgoed (VIV) – Addendum Majeure Projecten (2025)

Conclusie:

  • De informatievoorziening richting de raad is onvoldoende om goed te kunnen sturen op budgetten.
  • Er is behoefte aan een vaste rapportagesystematiek en herijking van criteria voor projectbeoordeling.
  • De raad moet actiever kaders stellen en tussentijds toetsen op haalbaarheid en risico's noordoostpolder rekenkamers.nl.

Rapport: Onderzoek Majeure Projecten Noordoostpolder (2025)

Conclusie:

  • Er is structureel risico op budgetoverschrijding door onvoldoende financiële onderbouwing en risicobeheersing.
  • De raad moet scherper toezien op de financiële onderbouwing van plannen en bijdragen van externe partijen.
  • Aanbeveling: Versterk de rol van de raad in het stellen van financiële randvoorwaarden en het monitoren van voortgang beleidsradar.nl.

Deze rapporten benadrukken allemaal het belang van strakke financiële kaderstelling, transparante besluitvorming en actieve rol van de raad bij grote investeringen. 


Onderstaand een overzicht van de resultaten van een enquête die ONS  Noordoostpolder heeft gehouden onder de bevolking via Facebook.

Oktober 2025 | Enquete onder burgers over Campus
Oktober 2025 | Enquete onder burgers over Campus
Uitslag stemming campus
Uitslag stemming campus


Bijdrage Berthoo Lammers