Gemeentebestuur Noordoostpolder onderuit in zaak over vertrek burgemeester Bouman

Emmeloord, 24 december 2025
Vanmorgen verscheen in de De Noordoostpolder een bericht over het afscheid van oud-burgemeester Harold Bouwman. Als ONS Noordoostpolder hebben wij dit moment destijds intens beleefd. De daadwerkelijke reden voor zijn vertrek is voor mij als raadslid nooit kenbaar gemaakt – niet schriftelijk, niet mondeling, noch openbaar of vertrouwelijk. Het vertrek werd omgeven door suggesties en veronderstellingen, terwijl één feit onbetwistbaar was: Harold Bouwman genoot groot draagvlak onder de bevolking en zette zich met overtuiging in voor mens en Polder. Daarvoor ontving hij brede waardering.
Omroep Flevoland heeft destijds geprobeerd duidelijkheid te verkrijgen over de reden van zijn vertrek, maar kreeg geen antwoorden. Dankzij hun vasthoudendheid is de kwestie uiteindelijk tot aan de Raad van State gebracht. Daar is nu geoordeeld dat het College van B&W meer transparantie moet betrachten. ONS heeft, onder leiding van fractievoorzitter Bert Jan Aling, steeds gepleit voor openheid. Er is immers nooit sprake geweest van een formele aanklacht tegen Bouwman die door een rechter getoetst kon worden – niet persoonlijk, noch vanuit de organisatie.
Het is daarom gerechtvaardigd dat verantwoordelijken zich afvragen of dit proces de juiste, laat staan de menselijke weg is geweest. Het beschadigen van een persoon tot het punt van vertrek, gevolgd door jarenlange procedures om informatie achter te houden, kan niet worden gelegitimeerd met het argument dat men anderen zou willen beschermen. Er lag immers geen officiële aangifte.
Ook de Rekenkamer presenteerde in die periode het rapport Passend Organiseren, waarin mede het functioneren van de organisatie werd belicht. Op aandringen van de toenmalige interim-burgemeester moesten passages worden herschreven – een teken dat de pijn diep zat.
Het zou het College van B&W sieren om samen met de huidige burgemeester kritisch naar de organisatie te kijken en hieruit lessen te trekken voor de toekomst. Degenen die dit proces zes jaar lang hebben verdedigd in de overtuiging dat zij gelijk zouden krijgen, doen er goed aan hun werkwijze en handelen te heroverwegen.
Een gemeenteraad moet haar controlerende taak kunnen uitvoeren. Dat is onmogelijk wanneer passages worden weggelakt. Raadsleden kunnen geheimhouding opgelegd krijgen, maar binnen die status moet volledige inzage gegarandeerd zijn om hun werk naar behoren te doen.
Wij zien met belangstelling uit naar de reactie van het College en de organisatie op deze kwestie, temeer daar in het coalitieakkoord expliciet een passage is opgenomen over "transparantie van bestuur".
Op persoonlijke titel.
Berthoo Lammers
----------------------------------------------------
BERICHT DE NOORDOOSTPOLDER
Het gemeentebestuur van Noordoostpolder moet meer informatie openbaar maken over het vroegtijdige vertrek van burgemeester Harald Bouman in 2019. Dat heeft de Raad van State vandaag bepaald in een procedure die al vele jaren loopt.
Journalisten van Omroep Flevoland vinden dat burgers recht hebben op informatie over wat zich heeft afgespeeld rond het vertrek van de burgemeester. De Raad van State heeft ze vandaag grotendeels in het gelijk gesteld.
'Veel passages weggelakt'
De Raad 'constateert dat in de betreffende documenten heel veel passages zijn weggelakt'. 'Als gevolg van de weggelakte passages is alle informatie over (het onderzoek naar) de feiten en omstandigheden die hebben geleid tot het voortijdig vertrek van de burgemeester niet openbaar gemaakt.'
De argumenten die het gemeentebestuur noemt om informatie achter te houden, wegen volgens de Raad niet zwaar genoeg om helemaal geen informatie over het vertrek van de burgemeester te geven.
Eerder al meldde de Raad dat overheden in principe alle gevraagde informatie openbaar moeten maken. Dat weegt zwaar. Alleen in uitzonderlijke gevallen hoeft dat niet.
Persoonlijke levenssfeer
Het gemeentebestuur wees op bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de burgemeester en betrokken wethouders en ambtenaren. Die mocht niet worden aangetast. Het zou gaan om gevoelige informatie waarover ze zich in vertrouwen hebben uitgelaten. Het gemeentebestuur vindt het ook noodzakelijk dat ze dat kunnen doen zonder dat ze bang moeten zijn dat hun opmerkingen toch openbaar worden gemaakt.
De journalisten van Omroep Flevoland vonden het onwaarschijnlijk dat alle passages die zijn weggelakt gaan over hun persoonlijke levenssfeer. Daar is de Raad van State het mee eens.
'Openbaar ambt'
Niet alle weggelakte passages gaan volgens de Raad over de persoonlijke levenssfeer van de burgemeester, wethouders en ambtenaren. 'Het ambt van een burgemeester is een openbaar ambt.' Gedragingen van ambtenaren zijn in principe ook openbaar. Alleen als de persoonlijke levenssfeer echt wordt geraakt, mag het gemeentebestuur informatie achterhouden. Maar dan moet daarvoor wél een stevige motivatie worden gegeven.
